woensdag 31 oktober 2007

Veel opmerkingen en suggesties (we zijn druk bezig!)

We moeten alle beta testers heel hartelijk danken voor hun opmerkingen en suggesties. We hebben inmiddels een lange lijst met verbeterpunten en interessante nieuwe concepten. We zijn ons ervan bewust dat we niet alles voor het openstellen van de website kunnen gaan verwerken, maar een aantal grote verbeteringen gelukkig wel.
Een paar quotes:
"Hij is snel! Houden zo.. "
"Eerste reactie: GAAF"
"Gefeliciteerd met dit prachtige initiatief." "Leuke site, goede uitstraling en echt entertainment."
"Veel mensen zullen dit leuk vinden."
"Fantastisch idee! Wat heb je al een fantastische database!" " Prettige site, ik heb er al uitgebreid mee gestoeid." "Vanochtend de beta bekeken wordt een succes, live d'r mee !"

We zullen ons best doen om het huidige enthousiasme vast te houden... :-)

Jeroen

donderdag 25 oktober 2007

Zomoto is in Private Beta

Na intensieve maanden van hard werk is het dan zo ver: Zomoto is in Private Beta. Met trots kunnen we een gelimiteerd aantal van 250 "testers" een kijkje in de keuken laten nemen van de website. Natuurlijk is nog niet alles helemaal zo als het zou moeten zijn en wellicht komen we nog wel bugs tegen, maar over het algemeen zijn we tevreden met wat er nu live is.
De eerste reacties van de testers zijn uitstekend en geven ons het gevoel dat we op de goede weg zijn.
Uiteraard gaan we voor de uiteindelijke Public Beta nog wel wat zaken aanpassen en verder invullen en we verwachten zelf dat pas over een aantal maanden we een definitieve versie hebben van zomoto.nl. Maar voor nu genieten we van het resultaat dat er nu staat.

Marque

dinsdag 23 oktober 2007

Toename autoverkopen via internet

Vandaag de dag worden er online nog maar weinig nieuwe auto's verkocht. Als het aan ons ligt komt hier echter snel verandering in. Wij zijn namelijk druk bezig met de ontwikkeling van een speciale module waarmee consumenten hun nieuwe droomauto kunnen samenstellen. Een tool waar volgens ons echt behoefte aan is.

Ons voorgevoel wordt vandaag onderstreept door de bevindingen van Justien Marseille. Deze trendanalist en directrice van onderzoeksbureau The Future Institute verwacht namelijk dat er rond 2012 zo'n 7 tot 15 procent van de particuliere auto's via internet verkocht zal worden. Als voornaamste reden noemt zij het groeiende vertrouwen van de consument in het online zakendoen.

Het grootste aantal online verkopen zal echter volgens haar in de zakelijke markt worden gerealiseerd. Hier verwacht Marseille een groei van 15 tot 30 procent tov van nu. Deze groei is voornamelijk te verklaren vanwege de tijdwinst, het gemak en de mogelijkheid om tegen zo scherp mogelijk tarieven een auto te kopen.

Jeroen

maandag 22 oktober 2007

De toekomst van Yahoo!


Jerry Yang (CEO and Chief Yahoo!) gaf van de week in een blogpost zijn visie op de toekomst van Yahoo! weer: Yahoo! wil weer het startpunt worden van Internet. Vraag is of dat nog kan: wat is de rol van browsers (nog) in de toekomst? Hoe gaat het verder met gadgets? Starten mensen überhaupt nog ergens op Internet of zijn ze altijd online? Ik merk bij me zelf dat ik nauwelijks kijk of gebruik maak van mijn startpagina (ja ze zijn op alle macs sync met Google). Het idee dat je iets aanzet om eens lekker te gaan surfen is toch al lang voorbij. Jerry's andere suggestie om Yahoo! snel open te zetten lijkt me een betere strategie.
Ondertussen is dat ook weer een les hier voor ons bij Zomoto: hoe kunnen we een internet service bouwen zonder te trachten de vorige oorlog te winnen? De vraag: what business are we in is actueler dan ooit...

Marque

donderdag 18 oktober 2007

Open of gesloten - that's the question...

In de New York Times leuk interview met Dan Nye, directeur van Linkedin. Zijn visie is het om Linkedin gecontroleerd open te zetten voor andere ontwikkelaars. Anders dan bijvoorbeeld Facebook dat zich meer een platform vindt dan een website.
Er komt dus wel een API, maar applicaties worden alleen aangesloten na controle en toestemming van Linkedin (en ze willen een stuk van de inkomsten natuurlijk).
Op den duur willen we ook bij Zomoto een API maken, we moeten nog eens nadenken in welke vorm.

Marijn

woensdag 17 oktober 2007

Wow! Meer dan 1000 downloads de eerste dag.

De snelle opmars van de Zomoto File gadget heeft ons aangenaam verrast. De pers pakt het verhaal goed op en er zijn al meer dan 1000 mensen die de gadget gedownloaded hebben. dat is meer dan we verwacht hadden omdat het fenomeen gadget/widget nog niet bij iedereen zo bekend is. De reacties blijven ook binnen stromen in onze informatie mailbox en ze zijn allemaal uiterst positief. Gebruikers komen met interessante uitbreidingsmogelijkheden die we serieus zullen bekijken.

Marque

Duitse import steeds populairder

Volgens een bericht in de NRC wordt het zelf importeren van tweedehands auto's uit Duitsland steeds populairder. Voor een 4 jaar oude Saab cabrio scheelt het al snel € 8.000. Tussen 2005 en 2006 steeg het aantal geïmporteerde occasions met 50% tot bijna 70.000 stuks. Dit jaar verwacht men een volume van maar liefst 80.000. Zelf doen is gemakkelijk met allerlei partijen op internet die je helpen, zoals Autotelex.
Toch nog maar eens nadenken hoe we als Zomoto straks ook kunnen helpen...

Marque

dinsdag 16 oktober 2007

File gadget wordt zeer goed ontvangen


Dat ons eerste perbericht niet onopgemerkt is gebleven lijkt me duidelijk. Na eerst de telegraaf.nl en niet veel later webwereld volgde er al snel meerdere portals die het bericht overnamen. Inherent aan deze aandacht is dat de file gadget snel aan populariteit aan het winnen is. De reacties van consumenten blijven ons sinds gisterenmiddag dan ook bereiken. Zonder uitzondering zijn alle reacties over de gadget positief. Wel krijgen we verzoeken of de gadget in de toekomst ook beschikbaar komt voor andere besturingsystemen zoals de MacOS X of als Yahoo Widget. Dit soort opmerkingen zijn natuurlijk niet tegen dovemans oren gezegd en dat gaan we dan ook zeker oppakken.

De reacties blijven dus maar binnenkomen en aangezien er vanochtend ter promotie van de file gadget op www.routenet.nl een banner live is gegaan (zie hierboven) zal die aandacht er zeker niet minder om worden. We kunnen dus wel vaststellen dat Zomoto een mooie start beleeft!

Jeroen

maandag 15 oktober 2007

De eerste persberichten zijn binnen

Met dank aan de Telegraaf Digitaal redactie zijn we heel verheugd dat het nieuws van onze gadget zich zo snel verspreid. Een uur nadat we het persbericht verzonden hadden stond het eerste bericht op het Internet.

Marque

File widget uh... gadget


In samenwerking met Locatienet hebben we een zomoto file widget ontwikkeld. Op basis van de gegevens van locatienet en het verkeerscentrum Nederland (vcnl)van Rijkswaterstaat kan deze applicatie direct de actuele reistijd aangeven voor een route. De reistijd wordt berekend door gebruik te maken van de gegevens van het vcnl. Op het moment maken we gebruik van filegegevens (tussen breukelen en amsterdam 8 km langzaamrijdend verkeer). In de toekomst willen we gebruik maken van de actuele rijsnelheden (een file staat er of niet, in praktijk zit daar nog een hoop tussen) .
Wat we doen is een file matchen met een traject van een gebruiker, d.w.z. we houden er rekening mee dat iemand in het bovenstaande voorbeeld in Abcoude de weg opgaat en dus maar een deel van de 8 kilometer file door moet.
Ik denk dat het voor vele forenzen een uitkomst zal zijn om direct op hun desktop te kunnen zien hoe lang hun woon/werk verkeer gaat duren. De gebruiker kan meerdere routes ingeven en zou eventuele alternatieve routes direct beoordelen. het aardige van de widget is dat de interface uiterst simpel is: de kleur geeft aan of er geen (groen), kleine (oranje) of grote (rood) vertraging is. De reistijd wordt weergegeven in minuten en een klik op de widget linkt door naar de kaart van locatienet met daarop de files . We hebben lang nagedacht of het nu een widget of gadget is. Omdat we verwachten dat de meeste mensen een Vista of iGoogle variant zullen downloaden en die het en gadget noemen heet de applicatie vanaf vandaag: Zomoto file gadget. Onze doelstelling met de gadget is om een kleine bijdrage te leveren aan het verminderen van de file frustratie in Nederland, om te laten zien dat we de behoeften van consumenten serieus nemen, om te laten zien dat we innovatieve ideeën hebben voor de automotive branche en natuurlijk gewoon omdat we het leuk vinden.

Marque

De Zomoto File Gadget



Hier nog even een overzicht van de verschijningsvormen van de gadget.

Marque

donderdag 11 oktober 2007

De lessen van Meg Whitman

Goed artikel in the Economist van deze week over de lessen van Meg Whitman (Ebay). Volgens haar zijn er 3 regels die ze volgt in de ongrijpbare internetwereld:
1) Geef heel veel attentie aan details;
2) Bied vroeg, beslist en defensief hoog als je een internet bedrijf wilt overnemen;
3) De prijs van niets doen is altijd hoger dan de prijs van een foute beslissing.

Volgens Meg is haar taak als CEO om er voor te zorgen dat ze de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek neerzet.
Ondanks de afschrijving van Ebay op Skype denk ik dat haar regels kloppen en we zullen als Zomoto ze dan ook zoveel mogelijk volgen.

Marque

woensdag 10 oktober 2007

Auto's en Internet: enorme mogelijkheden


Vandaag kwam het jaarlijkse autorapport van CapGemini, Cars Online 07/08 beschikbaar. Het verstrekt enorm mijn idee dat Zomoto een grote kans maakt om de branche als geheel en de consument in het bijzonder van dienst te kunnen zijn. De behoefte van consumenten naar meer informatie en een transparantere markt is de kern van ons nieuwe concept. Daarnaast kan Zomoto de branche helpen om efficiënter te werken.
Een van de opmerkelijke conclusies van het rapport: "Een op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar 2%: een vertienvoudiging in deze periode!"
Nick Gill, een van de onderzoekers “Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe het online kanaal zich precies zal ontwikkelen, hebben we hier duidelijk te maken met een nog onaangeboorde bron (...)"
Ik denk dat we exact op het juiste moment kunnen zijn met onze dienstverlening.

Marque