dinsdag 30 september 2008

Zomoto: van autowebsite naar online autonetwerk


Nadat we driekwart jaar geleden live zijn gegaan en slechts een half jaar na onze eerste restyling is vandaag weer een mijlpaal bereikt: we zijn uitgegroeid van autowebsite naar een heus online auto netwerk. :-)

Het begon een paar maanden geleden toen we via-via hoorden dat de eigenaar van de url www.auto.nl interesse had om de domeinnaam te verkopen aan een partij die "er iets leuks" mee kon doen. Vanaf het eerste contact klikte het - en Marijn en ik gingen aan de slag om invulling te geven aan een nieuwe website waarbij we trachten om al die mensen die op Internet auto gerelateerde informatie zoeken behulpzaam te zijn. In totaal wordt er per maand in Nederland 17 miljoen keer op het woord auto gezocht - een enorm potentieel - en met een naam als auto.nl kom je dan al heel snel bovenaan in de zoekresultaten te staan. Vandaag lanceren we (in BETA!) een wegwijs met de beste autolinks waarbij bezoekers zelf links kunnen aanreiken en kunnen stemmen op hun favoriete links. We hebben nog veel ideeën om het concept verder te ontwikkelen - maar zijn er nu inmiddels achter dat het altijd beter is om maar gewoon te beginnen en dan verder de website fine te tunen... De eerste reacties zijn in ieder geval heel bemoedigend.

Ondertussen hadden we de jongens van autoblog.nl op bezoek gekregen. Wij waren al voor Zomoto een fan van hun autonieuwswebsite en waren daarom ook heel blij met hun idee om intensief samen te gaan werken. Zo gezegd zo gedaan: we hebben een belang genomen in Autoblog BV (en zo ook in autojunk, ABHD, carwoman en de filmproductie maatschappij Vlamfilm). We zijn van plan samen verder op te trekken op het gebied van bijvoorbeeld reviews en ratings en zullen op Zomoto het laatste autonieuws gaan publiceren. Ook zullen we gezamenlijk de advertentie verkoop van websites ter hand nemen. Zo beginnen we met de verkoop voor autojunk, carwoman en ABHD. Totaal heeft het netwerk een uniek bereik van ongeveer 2 miljoen bezoekers en we komen daarmee vrijwel bovenaan te staan qua online auto media. Dat is met name ook voor adverteerders natuurlijk een interessante propositie.

Met Vlamfilm is Autoblog ook ijzersterk in video (Ruben maakt echt de mooiste auto films) - en ook daar kunnen we dus nog ons verder in ontwikkelen.

Ondertussen groeit Zomoto.nl ook nog steeds hard door en introduceerden we unieke grafieken van de door ons gevonden data waarmee de automarkt nog inzichtelijker en transparanter wordt. Per bouwjaar, prijs of kilometerstand kan je direct zien hoe de opbouw van de resultaten is. Een hele handige en goede toevoeging denken we.

Nu al dat nieuws bekend is, is het tijd om weer verder te gaan met de verdere ontwikkeling van de websites - want we zijn nog lang niet klaar... :-)


Marque

1 opmerking:

Aschwin Versteegden zei

Hallo Zomoto,

Omdat ik nergens anders op de site een manier zag om een reactie te geven probeer ik het zo maar. Mooie website en leuk initiatief. Opslaan van zoekopdrachten is perfect. Ik heb wel al iets ontdekt waardoor ik de site niet waardevol vind. Wat is het probleem? Als je je eigen zoekopdracht definieert, zoals ik deed, krijg je bijvoorbeeld 298 hits.
Maar zodra je iets wil doen met deze lijst gaan er dingen niet goed.
Boven in de pagina staat een vrije zoek opdracht in "huidige" selectie. Zodra je hier iets in zoekt wordt de huidige query losgelaten en zit je weer in alle auto's te koekeloeren.
Als je je eigen query anders wil sorteren BOEM dan zit je ook weer in het gehele aanbod te koekeloeren.
Als je wil pagineren (je klikt op pagina 2) dan BOEM opeens zit je weer in het aanbod van alle auto's.
Technisch lijkt het me dat de Query waarmee "mijn" zoekvraag is gedefinieerd bij een nieuwe POST niet meer gebruikt wordt en dat moet niet in dit geval :-(